14 Mayıs 2011 Cumartesi

Astım Nedir? Astımın Belirtileri ve Tedavisi

Sponsorlu Bağlantılar:

Astım Nedir?
Astım kısaca soluk yolu iltihaplanma­sı olarak tanımlanabilir. Astım, hava yolları­nın kronik inflamatuvar hastalığıdır­. Yani soluk yolu boyunca meydana gelmiş kalıcı bir iltihap söz konusudur.

Astımın Belirtileri Nelerdir?
Akciğerlerinizdeki hava yolları­nın etrafındaki kaslar birlikte kasılır veya daralır­. Bu daralmaya genel olarak "bronkokonstriksiyon" denir ve akciğerlerin i­zin nefes alıp vermesi­ni zorlaştıra­bilir­.

Astım hastasıysanız, akciğerlerinizde bulunan hava yollarınız genel­de şişlik ve rahatsızdır­. Nöbet başladığı zaman daha da şişer ve rahatsızlanır­. Doktorunuz bu şişme ve rahatsızlıktan "iltihaplanma" olarak bahsedebilir­. İltihaplanma, ciğerlerinizden  alıp verebildiğiniz hava miktarın­da azalmaya sebep ola­bilir­.

Daralma ve iltihaplanma; hırıltılı solunum, öksürük, göğüs darlığı ve nefes darlığı gibi semptomlara yol aça­bilir­. Ayrıca, tedavi edilmediği takdirde, astım uzun vadede akciğer işlevleri­nin kaybına da sebep olabilmektedir­.

Astımınız kontrol altın­da olmadığı zamanlar­da neler yaşıyorsunuz? Nefes alırken  ötme sesi mi çıkarıyorsunuz? Göğsünüzde darlık mı hissediyorsunuz? Çoğu astımlı hasta aşağıdaki klasik semptomların bir veya daha çoğunu yaşar:

* Ötme Sesi - Nefes verirken  çıkan ıslığa benzeyen ses.
* Öksürük - Bir türlü kesilmeyen  ve geceleri başlayan veya daha da kötüleşen  bir öksürük
* Göğüs Darlığı - Göğsünüzün çevresi halatla sıkılıyormuş gibi bir his
* Nefes Darlığı - İncecik bir kamıştan nefes almaya çalışıyormuş, ha t­ta hiç nefes alamıyormuş gibi bir his. Özellikle nefes vermekte zorluk.
Yukarıda sayılan belirtiler doktorunuzun önerdiği tedavi planına uymadığınız (ha t­ta bazen  uyduğunuzda bile) durumlar­da oluşa­bilir­.

Astımın temel gerçeği şudur: Astım hiç yakanızı bırakmayan sessiz ve sinsi bir rahatsızlık ola­bilir­. Semptomlarınız olmadığı zamanlar­da bile hava yollarınız daralmış ve iltihaplı ola­bilir­. Bu yüzden  de kendinizi iyi hissediyor olsanız bile astımı sürekli olarak kontrol altın­da tutmak büyük önem taşır­. Tedavi edilmediği durumlarda, astımın uzun vadede akciğer işlevi kaybına yol açtığını gösteren  kanıtların sayısı artmaktadır­.

Astımı tetikleyen etkenler şunlardır:

* Allerjenler
* Solunum yolu infeksiyonları
* Ev içi hava kirliliği (pasif sigara içiciliği, kızartma kokuları, cila, parfüm, saç spreyi, insektisidler, deterjan, çamaşır suyu, temizlik malzemeleri, deodorant, sprey kokuları)
* Dış ortam hava kirliliği (kükürt dioksit, tozlar, ozon, egzoz gazları, polen, mantar sporları)
* Bazı hava koşulları (rüzgar, fırtına)
* Egzersiz ve hiperventilasyon
* Bazı besinler ve katkı maddeleri
* Bazı ilaçlar
* Emosyonel etkenler (ağla­mak vs.)

Astım Tanısı Nasıl Konur?
Akciğer Grafisi: Doktorunuz önce diğer hastalıkların olup olmadığını anla­mak için bir akciğer röntgeni isteyecektir­.
Spirometri: Akciğerlerin işlevlerindeki deformiteleri (bozuklukları) ortaya çıkaran ve sıklıkla yapılan bir ölçümdür.
PEF takibi: Pefmetre adı verilen  cihazla hastanın evde kendi yapacağı ölçümlerle yapılan tanı yöntemidir­.

Provokasyon Testleri: Solunum yollarındaki aşırı duyarlılığı gösteren  testlerdir­.

Astım Tedavisi:
Astım tedavisinde ilk yapılacak olan sigaradan ve alerjiye neden  olan faktörlerden  uzak durmaktır­. Ev akarlarına karşı evde nemin azaltılması, halıların ve tüylü oyuncakların kaldırılması, ahşap veya deri mobilya kullanılma­sı tavsiye edilir­. Astım kronik bir hastalıktır­. Dolayısıyla tedavisi ömür boyudur. Astım hastaları hiç şikâyetleri olmasa bile astım ilaçlarını kullanmak zorundadırlar. Aksi takdirde her yeni "akut astım atağında" solunum yollarındaki iltihap daha da artacaktır­. Astım ilaçları başlıca iki çeşittir­. Hava yolunu genişletenler: Tıkanıklığı giderirler, nefes alıp vermeyi kolaylaştırırlar. İltihap gidericiler: Hava yollarındaki iltihabın artmasına engel olurlar. fakat iltihabı tamamen  geçiremezler.

Öneriler
Astımın tanı ve tedavisinde izlenecek yolun hasta ve ilgili branş doktoru ile planlanma­sı çok önemlidir­. Tedaviden  en  iyi şekil­de yararlanabilmeniz için astım konusun­da bilmeniz gereken  ana unsurlar;

* Hastanın Eğitimi
* Hastanın Düzenli Takibi
* Hastalığın Ağırlığı­nın Saptanması
* Tetik Çeken  Etkenlerin Uzaklaştırılması
* Atak Tedavisi İçin Hastaya Özgü Tedavi Planı
* Uzun Süreli Tedavi Planı

Kaynak: AlternatifTedaviler